PERSBERICHT: Red het Talent en DIT IS WIJS slaan handen ineen

Alphen aan den Rijn, 27 september 2017

De successen van Stichting Red het Talent, die zich met diverse projecten inzet om het probleem van straatkinderen in Zuid-Afrika definitief op te lossen, krijgen een vervolg. Om de re-integratie van voormalige straatkinderen te bevorderen, wil de stichting in Zuid-Afrika stageplaatsen voor derde- en vierdejaars Hbo-studenten Onderwijs & Opvoeding, Maatschappelijk Werk & Dienstverlening, Sport & Beweging en Online Marketing faciliteren. Onderwijspartner DIT IS WIJS, waar onderwijsinnovatie en talentontwikkeling belangrijke speerpunten zijn, heeft zich opgeworpen om het stageprogramma financieel en organisatorisch te ondersteunen.

Door de bijdrage van DIT IS WIJS wordt het perspectief op een maatschappelijke toekomst voor Zuid-Afrikaanse straatkinderen aanzienlijk versterkt. Red het Talent-oprichter Leon Leeferink besloot dan ook om de naam van DIT IS WIJS aan het stageprogramma te verbinden. Anne Smaling, aan de Hogeschool Utrecht afgestudeerd in Culturele & Maatschappelijke Vorming, wordt klaargestoomd als programmanager.

Onvergetelijk
Frank Voskuil en Joyce Plas, directeuren van DIT IS WIJS, brachten enkele maanden geleden een bezoek aan de projectlocaties van Stichting Red het Talent in Zuid-Afrika. Zij waren onder de indruk van de resultaten die de stichting al heeft behaald en denken dat stagiaires niet moeilijk te vinden zullen zijn. “Als naamdrager van dit bijzondere stageprogramma leveren we niet alleen een financiële bijdrage, maar helpen we ook met ons netwerk en bereik. DIT IS WIJS heeft contacten met honderden opleidingsinstellingen en gemeenten waarin we een bijzondere, leerzame en vooral unieke stageplek kunnen aanbieden aan Nederlandse studenten met maatschappelijk verantwoordelijkheidsgevoel. Zij kunnen helpen om samen met Stichting Red het Talent het verschil te maken voor straatkinderen in Zuid-Afrika. Dat wordt op z’n minst een onvergetelijke ervaring.”

Talenten
De hoofddoelstelling van het DIT IS WIJS stageprogramma is het verhogen van het niveau van re-integratie van straatkinderen in de maatschappij. Scholing, mentale weerbaarheid en (fysieke) gezondheid staan in dat proces centraal. Leon Leeferink: “Studenten worden in Nederland in het algemeen goed opgeleid. Dat geldt ook voor de studiegebieden waarin wij stageplekken aanbieden. Met de kennis van de studenten geven we onze projecten een enorme kwaliteitsinjectie. Bovendien slaan we twee vliegen in één klap. De stagiaires krijgen de kans om voor hun studie relevante ervaring op te doen en wij bouwen op deze manier onze community verder uit. We hopen dat daaruit ambassadeurs voor onze projecten naar voren zullen stappen. Dat is goed voor de continuïteit van de stichting, maar vooral voor de straatkinderen in Zuid-Afrika. Het zijn talenten, geen straatkinderen. Dankzij het stageprogramma krijgen ze nog meer mogelijkheden om die te ontwikkelen.”

Foto: Joyce Plas tijdens het Red het Talent-projectbezoek in Zuid-Afrika
Tekst: Rob Buisman - Tekstbuis

PERSBERICHT: Red het Talent en DIT IS WIJS slaan handen ineen // Red het Talent

Geef nu!

Geef nu éénmalig een bedrag of geef maandelijks door middel van een automatische incasso. Met jouw gift draag je bij aan de verbetering van de levens van straatkinderen in Zuid-Afrika.

Vrienden van Red het Talent

• DM Projectorganisatie & Bouwadvies // Red het Talent